CONTACT

Cabinet de avocat
MONICA MITREA
Romania Office
Strada Tache Gheorghe Nr. 1
041501 București, Romania
T +40 738 841 998
T +40 725 462 702
T +41 79 198 95 95 
info@lex-avocats.ro


Etude d'avocats
MITREA & ASSOCIÉS
Switzerland Office
Rue Caroline 2 / Enning 1
1003 Lausanne, Suisse
T +41 21 341 95 95
F +41 21 341 95 99
info@lex-avocats.ch
www.lex-avocats.ch


© 2017 MITREA & ASSOCIÉS

Blog

feb 28, 2023

Budweiser „cere un discount de 47 de milioane de dolari” de la FIFA dupa interzicerea vanzarii de bere pe stadioanele de la Cupa Mondiala de Fotbal Qatar 2022


(articol publicat de Monica Mitrea)

Cu 2 zile inainte de inceperea Cupei Mondiale de Fotbal din Qatar din 2022, o schimbare dramatica de 180 de grade din partea oficialilor FIFA si Qatar privind politica de alcool a turneului a facut ca unul din sponsorii principali ai acestui eveniment, si anume berea Budweiser, sa fie pus in imposibilitatea de a-si vinde produsele, in special berea cu alcool, in perimetrul ( interior si in apropierea ) tuturor stadioanele pe care s-au desfasurat meciuri in cadrul turneului.

O declaratie emisa de FIFA cu aceasta ocazie spunea:
„In urma discutiilor dintre autoritatile tarii gazda si FIFA, a fost luata decizia de a concentra vanzarea de bauturi alcoolice pe festivalul fanilor Fifa, alte destinatii ale fanilor si locatii licentiate, eliminand punctele de vanzare de bere cu alcool din perimetrele stadionelor pentru Cupa Mondiala Fifa Qatar 2022.

Aceasta decizie nu are niciun impact asupra vanzarii lui Bud Zero (berea fara alcool produsa de Budweiser), care va ramane disponibila pe toate stadioanele Cupei Mondiale din Qatar pe toata durata campionatului.
Autoritatile din tara gazda si FIFA vor continua sa se asigure ca stadioanele si zonele invecinate ofera o experienta placuta, respectuoasa si placuta tuturor fanilor.”
Schimbarea de ultim moment se pare ca a survenit ca urmare a presiunilor constante din partea oficialilor din Qatar, la care FIFA a cedat in final.

A fost o decizie controversata, dar presedintele FIFA, Gianni Infantino, a incearcat sa minimizeze efectele deciziei afirmand:

„Daca trei ore pe zi nu poti bea o bere, vei trai”.
Infantino a recunoscut ca probabil spectatorii nu sunt multumiti, avand in vedere ca anterior a existat un acord pentru a servi bere in complexele stadioanelor. Dar tot el a observat ca ar putea exista inconveniente mult mai rele.
„Daca aceasta este cea mai mare problema pe care o avem, voi semna acel acord”, a spus el.
„Am incercat pana la final sa vedem daca este posibil”, a adaugat Infantino. "Poate ca exista un motiv pentru care in Franta, in Spania, in Scotia, alcoolul este interzis pe stadioane. Poate ca sunt mai inteligenti decat noi, si poate ar trebui sa facem si noi asta."
Fanii vor putea in continuare sa cumpere bere alcoolica la FIFA Fan Festival, iar cei cu acces de lux in loje vor avea access la bauturi alcoolice precum sampanie, vin si bere sau alte bauturi alcoolice.

Anheuser-Busch InBev SA/NV sau pe scurt AB InBev este o companie multinationala belgiana de bauturi si bere cu sediul in Leuven, Belgia. AB InBev are un birou global de management functional in New York City si sedii regionale in São Paulo, Londra, St. Louis, Mexico City, Bremen, Johannesburg printre altele. Aceasta companie, care produce berea Budweiser (BUD), sponsor oficial al World Cup Qatar 2022, este considerata cel mai mare producator de bere din lume cu un venit de peste 57 miliarde de dolari in 2022.

Anuntul facut de FIFA cu privirea la interdictia vanzarii berii cu alcool in interiorul stadioanelor din Qatar a pus compania AB InBev intr-o situatie dificila vis-a-vis de veniturile asteptate din vanzarea de bere la Campionatul Mondial de Fotbal Qatar 2022 si de asemeni vis-a-vis de surplusul de alcool pe care nu l-au mai putut vinde la Cupa Mondiala, bere customizata special pentru acest eveniment, cu loguri si text si poze special facute pentru Cupa Mondiala de Fotbal, in valoare de aproximativ 50 de milioane de dolari.

Initial s-a speculat ca AB InBev va urma un curs legal si va cere despagubiri de la FIFA pentru sumele pierdute, dar intre timp se pare ca s-au razgandit si acum, dupa cum a raportat publicatia de sport si cultura Front Office Sports, Budweiser cauta sa recupereze o parte din banii pierduti ca si discount din sumele agreate pentru sponsorizarea FIFA ai Cupei de Fotbal Mondiale din 2026, care urmeaza sa aiba loc pentru prima data in 3 tari: Statele Unite, Canada si Mexic.

Budweiser a fost un sponsor cheie al Cupei Mondiale inca din 1986 si a cheltuit zeci de milioane de dolari pentru dreptul exclusiv de a-si vinde produsele la fiecare turneu, pentru World Cup 2022 platind suma de 75 milioane de dolari, iar pentru World Cup 2026 avand un deal de 112 milioane de dolari.

Potrivit Front Office Sports, AB InBev va solicita o reducere estimata la 47 milioane de dolari din valoarea asumata a sponsorizarii Cupei Mondiale din 2026, ca urmare a pierderilor provocate de decizia de a interzice vanzarea de alcool pe stadioanele din Qatar.

https://frontofficesports.com/budweiser-to-seek-47m-from-fifa-for-world-cup-reversal/

Cantitatea de bere nevanduta la Cupa Mondiala, care este ambalata intr-o editie speciala cu Lionel Messi va fi disponibila numai in Argentina.

Pentru a distribui berea ramasa, Budweiser a infiintat puncte de livrare cu standuri proprii in toata tara si a derulat campania #BringHomeTheBud. Fanii pot completa un formular si pot beneficia de berile de 410ml special produse pentru Campionatul Mondial Qatar 2023, gratuit, fiecare fan major din Argentina putand primi 3 cutii de bere.

Qatar nu este prima tara care se confrunta cu o problema de comnercializare a alcoolului pe stadioane. La Cupa Mondiala din Brazilia din 2014, tara gazda a fost nevoita sa schimbe o lege pentru a permite vanzarea de alcool pe stadioane.


Mai multi sponsori si-au exprimat ingrijorari sau probleme cu FIFA cu privire la contractele lor la Cupa Mondiala din Qatar, a dezvalui The Guardian. Aceasta situatie da inca o bataie de cap organismului de conducere al fotbalului la cateva ore după ce a fost fortat sa interzica alcoolul pe stadioane de catre autoritatile din Qatar, o decizie care i-a complicat contractul de 75 de milioane de dolari cu producătorul de bere Budweiser, Anheuser-Busch InBev.

Un reprezentant al unui alt sponsor important, vorbind sub rezerva anonimatului, a spus ca multi parteneri s-au simtit „dezamagiti de Fifa in multe feluri”. Ei au indicat, de asemenea, ca au avut loc discutii informale despre potentialele incalcari contractuale si nerespectarea obligatiilor de livrare a bunurilor sau serviciilor.
„Toata lumea are o plangere intr-un fel sau forma”, au adaugat ei. „Se desfașoara o multime de „regrupari” pentru a intelege care sunt optiunile din punct de vedere contractual. «

https://www.theguardian.com/football/2022/nov/18/multiple-world-cup-sponsors-concerned-over-contracts-after-qatars-alcohol-ban