CONTACT

Cabinet de avocat
MONICA MITREA
Romania Office
Strada Tache Gheorghe Nr. 1
041501 București, Romania
T +40 738 841 998
T +40 725 462 702
T +41 79 198 95 95 
info@lex-avocats.ro


Etude d'avocats
MITREA & ASSOCIÉS
Switzerland Office
Rue Caroline 2 / Enning 1
1003 Lausanne, Suisse
T +41 21 341 95 95
F +41 21 341 95 99
info@lex-avocats.ch
www.lex-avocats.ch


© 2017 MITREA & ASSOCIÉS

Blog

ian 31, 2022

WADA 2021 ANTI DOPING CODE UPDATE


(publicat de Monica Mitrea)

La fiecare 6 ani incepand cu 2003 WADA publica un nou set de reguli antidoping care vor fi valabile pentru urmatoarea perioada. Astfel, la 1 ianuarie 2021, a intrat in vigoare cea de-a 4-a revizie a Codului Mondial Anti-Doping („Codul”).
Mai jos va prezentam cele mai semnificative schimbari care au aparut in urma procesului de revizuire.

A. Modificari ale Codului

In timpul procesului de revizuire a Codului, partile interesate au ridicat mai multe probleme stringente cu privire la domeniul de aplicare al actualului regim anti-doping si la modificarea regulilor si sanctiunilor, pentru a aborda zonele de dezechilibru care nu sunt in concordanta cu obiectivul de prevenire si penalizare a utilizarii substantelor, care in mod inechitabil modifica sau afecteaza performanta sportiva. Cele mai semnificative schimbari pentru sportivii profesionisti sunt urmatoarele:

1. Raspunsul la consumul de droguri recreationale

S-a remarcat ca sanctiunile se bazeaza uneori pe consumul de catre sportiv de droguri stradale in afara competitiei, atunci când consumul nu este interzis, dar sportivul concureaza intr-un eveniment inainte ca acestea sa-i paraseasca sistemul. Cantitatea detectata in timpul unui test in competitie sugereaza totusi ca utilizarea a fost in afara competitiei intr-un context social si nu a afectat performanta sportiva a atletului. Ca raspuns, Grupul de experti WADA a revizuit “Lista de substante interzise” pentru a identifica substantele de pe lista „care sunt adesea abuzate in societate in afara sportului” drept „substante de abuz”. Codul include acum o noua prevedere in temeiul articolului 10, care reglementeaza „Sanctiunile asupra persoanelor fizice”, care prevede in esenta o exceptie de la regula generala pentru un sportiv care are rezultate pozitive pe baza consumului de droguri recreative, daca sportivul poate stabili ca consumul a avut loc in afara competitiei si nu a avut legatura cu performanta sportiva (Codul, art. 10.2.4.1.). De asemenea, Codul include o prevedere conform careia, chiar si in cazul in care contactul cu drogul recreational a avut loc in competitie, utilizarea nu va fi considerata intentionata sau nu va constitui un factor agravant pentru o sanctiune, atâta timp cât sportivul poate „stabili ca contextul ingestiei, consumului sau posesiei nu a avut legatura cu performanta sportiva” (Codul, art. 10.2.4.2.)
Ca raspuns la feedback-ul conform caruia audierile au devenit inutil de costisitoare din cauza argumentarii cu privire la durata adecvata a sanctiunii, in aceste cazuri, Codul prevede acum o perioada fixa de ineligibilitate de trei luni, fara nici un argument cu privire la intrebarea daca sportivul a avut „o vina semnificativa” pentru rezultatul pozitiv al testului. Sportivul poate reduce apoi perioada de ineligibilitate pana la o luna prin finalizarea unui program de reabilitare care satisface organizatia anti-doping care reglementeaza sportivul. Stimulentul programului de reabilitare a fost adaugat pentru ca, in cazul in care abuzul de substante al unui sportiv nu ii afecteaza performanta in timpul competitiei, federatiile sportive si organizatiile nationale anti-doping sa acorde prioritate sanatatii sportivului.

2. Modificarea pragurilor de raportare pentru urme de substante

Codul valabil din 2021 se indeparteaza de regula generala potrivit careia poate exista o „descoperire atipica adversa” care poate sustine o ADRV (anti-doping rule violation) daca o substanta apare in proba unui atlet la un test in competitie, indiferent de momentul in care a luat substanta. Partile interesate au observat ca, in ultimii ani, laboratoarele acreditate de WADA au dezvoltat capacitatea de a detecta cantitati din ce in ce mai mici dintr-o substanta interzisa in urina sportivului intr-o proba in competitie, inclusiv cele care au fost utilizate in mod clar in afara competitiei si care nu ar putea avea un impact asupra performantei in competitie. WADA a desemnat un grup de lucru care va reconsidera pragurile de raportare pentru anumite substante care nu sunt interzise in afara competitiei, inclusiv anumite droguri recreative, dar care pot aparea in urme la testele in competitie. Recomandarile grupului de lucru vor fi apoi inaintate Grupului de experti WADA, care elaboreaza “Lista de substante interzise” si Comitetului executiv. Grupul de experti ar urma, de asemenea, aceeasi abordare de revizuire a limitelor de raportare pentru substantele interzise cunoscute ca contaminanti, in lumina recentei controverse privind detectarea in “clenbuterol”, o substanta chimica gasita in carnea contaminata in anumite tari, precum Mexic si China, si disparitatea in modul in care diferitele ADO (Anti-Dopping Organization) au tratat aceste cazuri.

3. Adaugarea categoriei de „atleti de agrement”

Conform Codului anterior, organizatiile anti-doping nu sunt obligate sa testeze sportivii de nivel inferior, dar daca o fac si rezulta un ADRV, atunci acesti sportivi sunt supusi tuturor consecintelor Codului. Partile interesate care testeaza in mod regulat acesti sportivi au sustinut ca ei efectueaza testarea din motive de sanatate publica si ca reabilitarea, mai degraba decât sanctiunile prevazute de Cod, este mai in concordanta cu acest scop; sanctiunile Codului sunt inechitabile pentru sportivii cu mai putine oportunitati de educatie anti-doping ca sportivii de nivel superior; iar cerinta de dezvaluire publica obligatorie a Codului cu privire la statutul de angajare al persoanei este nejustificata ca durata pentru cineva care participa la sport doar la nivel recreational si nu ca un loc de munca cu norma intreaga. Codul revizuit din 2021 ofera mai multa flexibilitate in impunerea de consecinte pentru incalcarile regulilor anti-doping de catre sportivii de nivel inferior. Codul ii caracterizeaza drept „sportivi de agrement” si permite organizatiilor nationale anti-doping din tara sportivului sa decida cine indeplineste criteriile. Totusi, Codul prevede trei parametri: definitia nu trebuie sa include: a) nici un sportiv care in ultimii 5 ani a fost un sportiv la nivel international sau la nivel national; (b) reprezentarea unei tari intr-un eveniment international intr-o categorie deschisa; sau (c) a fost intr-un grup de testare inregistrat sau intr-un alt grup de locatii al unei federatii internationale sau al unei organizatii nationale anti-doping.

4. Trecerea sarcinilor probei catre organizatiile anti-doping

Organizatia anti-doping nationala sau zonala va avea sarcina sa stabileasca daca s-a produs o incalcare a reglementarilor anti-doping. Standardul probatoriu la care se raporteaza organizatia anti-doping consta in dovedirea incalcarii reglementarilor anti-doping intr-un mod suficient de convingator pentru organismul de audiere, tinand cont de gravitatea prezumtiei formulate.
In toate cazurile, aceste standarde au o pondere mai mare decat un simplu echilibru al probabilitatilor, dar o pondere mai mica decat o dovada neindoielnica. In situatia in care Codul stabileste ca ii revine sportivului sau altei persoane, presupus/a a fi comis o incalcare a reglementarilor anti-doping, sarcina sa infirme prezumtia sau sa stabileasca fapte sau circumstante specifice, cu exceptia celor prevazute la Art. 3.2.2 si 3.2.3, standardul probatoriu va fi echilibrul probabilitatilor.
Se prezuma ca laboratoarele acreditate de WADA – si alte laboratoare aprobate de WADA – au efectuat analize de probe si au aplicat proceduri de pastrare a probelor in concordanta cu Standardul International pentru Laboratoare(SIL). Sportivul sau alta persoana poate respinge aceasta prezumtie, daca dovedeste ca s-a produs o abatere de la Standardul International pentru Laboratoare, care ar fi putut cauza, in mod rezonabil, rezultatul pozitiv.
Abaterile de la orice alt Standard International sau alte reglementari sau politici anti-doping prevazute in Cod sau in reglementarile unei organizatii anti-doping nu vor invalida rezultatele analitice sau alte dovezi referitoare la incalcarea reglementarilor anti-doping si nu vor constitui o aparare in raport cu o incalcare a reglementarilor anti-doping (3.2.3)

5. Protectia avertizorilor

Versiunea 2021 a Codului a adaugat un nou articol care protejeaza persoanele care raporteaza incalcari ale regulilor anti-doping. Similar cu legile care interzic anumite acte, precum si represaliile impotriva unei terte parti care raporteaza actul respectiv, articolul 2.11 din Cod prevede ca este o incalcare a regulilor anti-doping, amenintarea unei alte persoane pentru a o descuraja de la raportarea cu buna-credinta a informatiilor legate de o ADRV, de nerespectarea Codului sau de alta activitate de dopaj, sau de a riposta impotriva unei alte persoane pentru acest lucru. Sanctiunea disponibila in temeiul articolului 10 poate varia de la doi ani pâna la ineligibilitatea pe viata, in functie de gravitatea incalcarii.

B. Modificari ale standardelor audierilor

Revizuirile Codului din 2021 includ standarde mai riguroase pentru audieri echitabile in temeiul articolului 8. WADA a adoptat, de asemenea, primul sau Standard international pentru managementul rezultatelor („ISRM”) impreuna cu aceste revizuiri din 2021 – un pas catre mai multa uniformitate in audieri si procesul de aplicare. Unele dintre schimbarile cheie includ:

1. Modificari ale procedurilor initiale de audiere

Membrii completului de audiere trebuie sa serveasca cel putin doi ani in functie, iar completul trebuie sa includa cel putin un membru cu „fond juridic”. In cazul in care completul include un singur adjudecator, persoana respectiva trebuie sa aiba un trecut juridic (vezi ISRM, art. 8.3.) De asemenea, membrii trebuie sa fie selectati dintr-un grup mai larg pentru a se asigura ca alti membri sunt disponibili in cazul unui conflict de interese cu un membru al grupului desemnat. Toate partile trebuie sa fie notificate cu privire la identitatea membrilor panelului si au dreptul de a contesta numirea oricarui membru in termen de sapte zile. Aceasta contestare trebuie sa fie decisa de o persoana independenta din grupul mai larg de membri ai comisiei de audiere sau de o institutie independenta (vezi ISRM, art. 8.5). In plus, ISRM ofera dreptul la o audiere publica, in concordanta cu practica Curtii de Arbitraj pentru Sport.

2. Stabilirea cerintelor suplimentare pentru comisia de audiere impartiala

Codul a fost modificat pentru a raspunde ingrijorarii ca toti semnatarii Codului nu respectau cerinta „comitetului de audiere impartial”, inclusiv cazurile in care aceeasi persoana este implicata in decizia de a acuza o ADRV (incalcarea regulilor de anti dopaj) si audierea pentru a stabili daca a fost comisa o incalcare – actionând ca judecator, juriu si calau. Articolul 8 cere acum ca completul de audiere sa fie „independent din punct de vedere operational” in toate aceste trei faze. ISRM defineste termenul pentru a indica ca persoanele implicate anterior in caz sunt excluse de la participarea la comisiile de audiere, inclusiv membrii consiliului de administratie, membrii personalului, membrii comisiilor, consultantii si oficialii ADO responsabili de gestionarea rezultatelor sau afiliatii acesteia, cum ar fi o federatie membra, precum si orice persoana implicata in cercetarea si prejudecarea chestiunii nu poate fi numita ca membri si/sau grefieri. In conformitate cu acest standard, nici ADO si nici o terta parte nu poate interfera cu capacitatea unei comisii de audiere de a conduce audierea sau procesul sau de luare a deciziilor.

3. Independenta in comitetele de apel

ISRM prevede, de asemenea, ca completurile de audiere pentru contestatii trebuie sa fie atât independente din punct de vedere operational, cat si independente din punct de vedere institutional, ceea ce inseamna ca nu pot fi „in nici un fel administrate, conectate sau supuse” acestui component al managementului rezultatelor (v. ISRM, art. 10.2(a)). Cu toate acestea, un sportiv de nivel international sau national poate accepta ca, cazul sau sa fie audiat initial de Curtea de Arbitraj pentru Sport, cu acordul WADA si al ADO relevanta. In aceste cazuri, decizia acestei instante nu poate fi atacata cu recurs, cu exceptia Tribunalului Federal Elvetian intr-o imprejurare in care acesta ar avea in mod normal competenta de a judeca cauza.

Aceste modificari ale Codului si Standardului care guverneaza eforturile anti-doping la nivel mondial vor avea un impact profund asupra experientei sportivilor din intreaga lume. Ele reflecta un efort continuu de modificare a regulilor pentru a aborda inconsecventele si pentru a promova echilibrul si corectitudinea, in timp ce se indreapta spre obiectivul concurentei fara droguri si creand conditii de concurenta echitabile in fiecare arena.

WADA 2021 Anti Doping code
https://www.wada-ama.org/sites/default/files/resources/files/2021_wada_code.pdf