Cabinet de avocat
MONICA MITREA
Romania Office
Strada Tache Gheorghe Nr. 1
041501 București, Romania
T +40 738 841 998
T +40 725 462 702
T +41 79 198 95 95
info@lex-avocats.ro
Etude d'avocats
MITREA & ASSOCIÉS
Switzerland Office
Rue Caroline 2 / Enning 1
1003 Lausanne, Suisse
T +41 21 341 95 95
F +41 21 341 95 99
info@lex-avocats.ch
www.lex-avocats.ch
(publicat de Monica Mitrea)
Calea ferata intre Aeroportul Henri Coanda si Gara de Nord a fost un punct important pe lista obligatiilor asumate de Romania ca tara co-organizatoare a campionatului European de Fotbal din 2020.
In Romania se vor juca 4 meciuri din cadrul campionatului, trei in faze grupelor (C) pe 14, 18 si 22 iunie, si unul in faza optimilor pe 29 iunie, pe stadionul National Arena.
Contractul pentru executia caii ferate are o durata de 14 luni si are termen de finalizare pentru mai 2020, cu o luna inainte de inceperea campionatului, si o valoare de aproape 398.16 milioane de lei. Contractul a fost de semnat de catre CFR SA (Compania Nationa Caile Ferate Romane) cu un trio de companii: Arcada, ISPCF SA si DBEngineering & Consulting GMBH, si prevede realizarea unei noi linii de cale ferata in lungime de 2.95km, din care 1.52km va fi un viaduct care va supratraversa DN1 si care se va finaliza intr-o statie supraterana peste sensul giratoriu din dreptul parcarii de la terminalul sosiri al aeroportului.
In urma realizarii acestei lucrari, distanta dintre Aeroportul Henri Coanda si Gara de Nord ar urma sa fie parcursa in 22 minute de catre un numar maxim de 250 persoane la fiecare 30 minute. In acest moment, pentru a ajunge de la gara la aeroport este nevoiede de minim 1 ora si 15 min conform notei de fundamentare a deciziei 558/31.07.2019 a guvernului.
In data de 11 octombrie 2019, Curtea de Apel Bucuresti, a decis stoparea imediata a lucrarilor, in urma procesului 5397/2/2019, intentat la data de 25 septembrie de catre Ion Tiriac (prin societatile comerciale si fundatia pe care le detine, si anume : Central Ice Rink srl, Airport Retail Park Otopeni srl si Fundatia Tiriac) alaturi de alte persoane fizice si societati comerciale, cum ar fi Daneridge Romania srl, ArtPack srl, Comtel Focus SA, Dongo BV RealEstate srl, Marisoiu Roxana Gabriela si Mariana Iancu. Procesul a fost intentat Guvernului Romaniei, Ministerului Transporturilor si CFR SA, avand ca obiect : "suspendare executare act administrativ - hotarare 558/31.07.2019".
Decizia data de Curtea de Apel a fost de admitere a cererii de suspendare in favoarea Marisoiu Roxana Gabriela si Comtel Focus SA, celorlati reclamanti fiindu-le respinsa cererea.
La data prezentei, exista recurs la decizia mai sus mentionata, formulat de catre CFR SA, Airport Retail Park Otopeni si Ministerul Transporturilor.
Principalul motiv al acestui proces este ca proiectul de cale ferata afecteaza investiile din zona, prezente si viitoare, si prin acest fapt le aduce un prejudiciu investitorilor, proximitatea acestei cai ferate facand imposibila continuarea activitatiilor, in special a salii de gimnastica si a patinoarului.
De altfel, acest proiect de cale ferata va face imposibila desfasurarea activitatii viitoarei Universitatii, proiectate decatre Ion Tiriac, datorita faptului ca linia ferata trece prin mijlocul campusului.
Totodata, o parte din cei 63 de proprietari din zona se plang de faptul ca trenul va trece la 5 metri de casele unde locuiesc.
Marius Chiper, Directorul General al CFR SA, a declarat ca lucrarile la linia ferata vor continua deoarece in aceasta perioada lucrarile se desfasoara in zona aeroportului unde proprietar este Statul Roman, sperand ca pana se vor ajunge cu lucrarile la cealalta parte a DN1 unde sunt proprietari contestatari, situatia acesta sa-si gaseasca o rezolvare in instanta sau pe cale amiabila. De asemenea, acesta a afirmat ca ar putea fi posibil sa fie respectat termenul de executie a lucrarilor si ca solutia aleasa de CFR a fost cea mai putin invaziva posibil.
Acest proiect este unul de importanta nationala fiind finantat de Comisia Europeana si cerut de forurile Europene si care va aduce o stare de normalitate inRomania, urmand a facilita transportul in zona, fiecare aeroport modern dintr-o capitala, cel putin din Uniunea Europeana, avand un terminal de cale ferata conectat.
In legatura cu acest proiect de cale ferata, mai exista un al doilea proces, cu nr. 5852/22.10.2019, intentat de aceeasi reclamanti
CFR SA, avand ca obiect : "suspendare executare act administrativ - decizie deexpropiere nr. 1/4571/10.10.2019", care este in acest moment in derulare.